Şirketler evrim geçiriyor

Tuncay  Özilhan, dijital dönüşüm sürecinin tüm  çalışanlar tarafından sahiplenilmesi gereken bir süreç olduğunu ve CDO’ların bu anlamda pek çok sorumluluğu bulunduğunu belirtiyor.

Türkiye’nin en köklü kuruluşlarından biri olan Anadolu Grubu’nun Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, dijitalleşmenin iş  modellerine öncelikle uygulaması gerekenlerin büyük gruplar ve kurumlar  olduğuna dikkat çekiyor.

2015 yılında olan yaklaşık 13,4  milyar cihaz varken yalnızca beş yıl gibi kısa bir sürede 2020 yılında 38,5  milyar cihazın internete bağlı olmasının beklendiğini hatırlatan Tuncay Özilhan,  beş yıl içerisinde yüzde 285 gibi yüksek oranda bir değişimin başka bir alanda  daha görülmesinin çok zor olduğunu belirtiyor.

Sizce dijital dönüşüm ne kadar önemli?

Şirketler, 2000 yılından  itibaren kurumsal stratejilerini oluştururken artık bununla aynı paralelde  dijital stratejilerini de çalışıyor. Şirketlerin dijital stratejilerinin  kurumsal stratejiye giderek daha da yaklaştığını görüyoruz. Şirketlerin kurum  stratejilerini oluştururken geçirdikleri bu evrim, tüm dünyada iş yapış  modellerinde aynı paralelde çeşitli değişimlerin yaşanmasına neden oluyor.

İş modellerinin gelişimi,  karşımıza yeni kavramlar ve karar alma seviyesinde yeni unvanlar çıkarıyor.  Bunun sonucu olarak da küresel şirketlerde artık, CDO yani Chief Digital  Officer kavramının hızla yerleştiğini ve organizasyon yapısı içinde kendine yer  edindiğini görüyoruz.

Şirketlerimizin yönetiminde  geleceğin dinamiklerine karşı esnek olmalı ve ihtiyaçlarımıza göre bu  dinamiklerin gerektirdiği dönüşümü gerçekleştirmeliyiz. Yeni kuşaklar,  özellikle de günümüzde iş hayatında aktif olarak rol almaya başlayan Y ve Z  kuşaklarıyla ihtiyacımız olan doğru iletişimi kurabilmek için onların hayatının  merkezinde olan teknolojik ve dijital uygulamaları, çalışacakları ortamda da  bulmalarını sağlamalıyız.

Y ve Z kuşağının iş hayatına girmeye  başladıklarını belirttiniz, peki geleneksel iş hayatından farklı olarak  beklentileri nelerdir?

Yeni kuşakların çalışmak istedikleri  ortamın teknolojik donanımı yüksek, dijitalleşme içinde aktif rol alan  şirketlerde var olduğunu biliyoruz. Bu grubu şirketlerimizin birer parçası  yapabilmek için ihtiyaçları olan çalışma ortamının sağlanmasında dijital  dönüşümün önemini dikkatle ele almalıyız.

Bu dönüşüm içinde  yapılanırken yeni pozisyonları benimsemeli, bu pozisyonların tanımını doğru  yapmalı ve bu kişilerin işbirliği içinde çalışacağı arkadaşlarını belirleyerek  dönüşüm sürecini sonuca ulaştırmak için organizasyon yapımızı düzenlemeliyiz.

Sizce yeni oluşan CDO pozisyonunun  sorumlulukları neler olmalı?

Kurumların geçirdiği  dijital dönüşüm süreci, tüm çalışanlar tarafından sahiplenilmesi gereken bir  süreç. CDO’ların bu anlamda pek çok sorumluluğu var. Bunların başında  şirketlerinin dijital kapasitelerini belirlemek ve stratejik öncelik  alanlarının bir haritasını çıkarmak yer alıyor. Şirket içinde dijital inovasyon  sürecinin destekleyicisi olmak ve şirketin dijital projeler yelpazesini  geliştirmek ve yönetmek de CDO’ların görev tanımı içinde yer alıyor. Ayrıca  yapılan yatırımın geri dönüşünü ölçmeleri, üst düzey yeteneklerin şirkete  çekilmesi ve tutundurulması faaliyetlerinde bulunmaları ve diğer üst düzey  yöneticilerin sürece dahil edilmesini sağlamaları da önemli.

CDO öncelikle şirketinin  tüm paydaşlarının iş hedefleriyle ilgili beklentilerini dinlemeli ve  anlamalıdır. Bunu gerçekleştirirken veriler üzerinde analiz yaparak  planlamaların gerçekleştirilmesinin bir şirket kültürü haline gelmesini  sağlaması gerekir.

Şirketlerin vizyonları  doğrultusunda ulaşmak istedikleri noktaya giderken, dijitalleşme sürecini  CDO’lar vasıtasıyla en iyi şekilde yönetmesi ve teknolojiyi bir araç olarak bu  süreçte doğru kullanması da şart.