Dijitalleşme önemli ölçüde tasarruf sağlıyor

Telekomünikasyon sektörü dijitalleşme konusunda şirketlerin en önemli iş ortakları olarak görev yapıyor. Bu nedenle, dijital dönüşüm konusunda diğer şirketlerin bir adım önünde hareket ediyor. Bu sektörün dönüşüm serüvenini sektörün iki öncü ismi Turkcell CEO’su Kaan Terzioğlu ve Vodafone Türkiye CEO’su Gökhan Öğüt’ten dinliyoruz.

Turkcell CEO’su Kaan Terzioğlu, sokak lambalarının akıllı sistemde kullanılmasıyla yüzde 70-80, su sayaçlarının dijital olarak takip edilmesiyle bir yılda Sapanca Gölü kadar su tasarrufu sağlanabileceğini belirtiyor.

Kaan Terzioğlu da birçok profesyonel isim gibi fark yaratmak, müşterinin tercihi olmak, rekabetçi bir yapıya kavuşabilmek ve verimlilik için dijital imkânlardan sonuna kadar yararlanmak gerektiğini savunuyor. Şirket olarak dijital araçlardan, müşteriye hizmet götürmek ve en iyi hizmeti üretecek şirket verimliliğine erişmek üzere temelde iki alanda yararlandıklarını belirtiyor.

Terzioğlu: "Şirketlerimize dijital dönüşümü hızlandıracak, kaynaklarını daha verimli şekilde kullanılabilmesini sağlayacak çözümler sunarak destek oluyoruz. Sahip olduğumuz güçlü makineler arası iletişim altyapısıyla trafik sistemleri, ulaşım, lojistik, elektrik, su, doğalgaz sayaçları, akıllı şebekeler, güvenlik bağlantılı binalar, iklimlendirme sistemleri, uzaktan sağlık, tıbbî otomasyon, akıllı tarım, görüntüleme ve kontrol sistemleri, ev aletleri, POS, ATM gibi pek çok alanda çözüm sağlıyoruz. Bu sahada sunduğumuz çözümlerin verimliliğe yaptığı katkı sayesinde 2014 yılı itibarıyla yaklaşık 1,5 milyar TL’lik bir tasarrufa imza atmış bulunuyoruz."

"Gartner tarafından yapılan bir araştırma, 2020 yılına gelindiğinde nesnelerin interneti pazarında yaratılacak gelir hacmini 300 milyar dolar olarak gösteriyor. 2023 hedefleri doğrultusunda Avrupa Birliği’nden daha agresif hedefler koymuş bir ülke olarak bu 300 milyar dolarlık pazardan hatırı sayılır bir pay almamız gerekiyor. Teknolojide tüketen değil üreten ülke konumuna erişebilmemiz için bu konu hayati önem taşıyor. Bugün yalnızca sokak lambalarında akıllı sistemlerin kullanılmasıyla sağlanacak verimlilikle yüzde 70-80 oranında enerji tasarrufu sağlamak mümkün. Sadece su sayaçlar sensörler aracılığıyla takip edildiğinde, bir yılda Sapanca Gölü kadar suyu tasarruf edebiliyoruz."

Dijital teknolojiler iş süreçlerinde verimliliği artırmalı

Şirket olarak dijital teknolojilerden iş süreçlerimizin her alanında ’Verimliliği nasıl artırabiliriz’ sorusuna yanıt arayacak şekilde yararlanıyoruz. Faaliyet gösterdiğimiz tüm alanlarda, bu faaliyetleri etkin bir şekilde yürütebilmek adına hayata geçirdiğimiz organizasyon yapımızla bütüncül bir yaklaşımı benimsiyoruz. Altyapıdan enformasyon sistemlerine, iletişimden müşteri hizmetlerine kadar farklı branşlarda görev yapan her bir Turkcell çalışanı kendi görev yaptığı sahada işini en verimli şekilde yapabilecek dijital araçlardan yararlanarak çalışıyor. Çağın gerekliliklerine uygun, üretim ve kârlılıkta sürekliliği tutturabilmiş şirketleri yaratmanın temel taşlarından birisi dijital dönüşümü gerçekleştirmektir. Bu dönüşümü gerçekleştirmenin en önemli yolu ise şirket kültüründe yapılacak dönüşümle tüm çalışanların bu bilinç seviyesine ulaştırılmasıdır."

İşletmeler, Vodafone’un hayata geçirdiği www.yarinahazirim.com sitesindeki uygulamayı kullanarak dijitalleşme endeksini hesaplayabiliyor. En önemlisi, dijitalleşme bu hesaplamayla verimliliklerini artıracak çözümlere yine Vodafone ile ulaşabiliyorlar.

Vodafone Türkiye CEO’su Gökhan Öğüt: "Birçok ülkede yapılan araştırmalara göre teknolojiye yapılan 1 TL’lik yatırım 3,6 TL’lik GSYİH artışını beraberinde getiriyor. GSYİH konusunda gelişmekte olan ülkelerin ortalamasının altında olan Türkiye için ekonomik gelişime ivme katacak, global rekabette bizi bir adım öteye taşıyacak çözüm, teknolojiyi benimseme ve hızla dijitalleşmedir. Yani önümüzdeki süreçte genişbant teknolojileri dijitalleşmenin, dijitalleşme de ekonomik kalkınmanın ana unsuru olacak. Bu nedenle Vodafone olarak ’Türkiye’nin uçtan uca dijital kalkınması’ hedefiyle Kasım 2013’te Dijital Dönüşüm Hareketi adlı stratejik yatırım programını ilan ettik. ’Türkiye’nin dijital dönüşümüne liderlik etme’ vizyonu ve ’Daha iyi bir gelecek için iletişim teknolojileri ile Türkiye’de herkese ilham verme’ misyonuyla çalışmalarımıza devam ediyoruz.

Geçmiş yıllarla kıyaslarsak bugün teknoloji, hayatımızın her anına olumlu etkileriyle adeta sosyal ve ekonomik dönüşümün lokomotifi olmuş durumda. Sektörlerin ve ülke ekonomilerinin itici gücüne dönüşen dijitalleşme trendinin kaynağı elbette ki tüm dünyayı saran mobil genişbant ağı. Akıllı telefonlar bireylerin hayatını kolaylaştırırken, bilgiye hızlı erişim olanağıyla kurumlar için de sayısız fırsat sunuyor."

"Gartner, her 5 yılda kurumsal verinin yüzde 800 arttığını söylüyor. Fakat bu büyük verinin yüzde 80’i atıl şekilde sunucularda bekliyor."

Öğüt: "Neredeyse hiçbir şeyin silinmediği ve her iki yılda ikiye katlanarak büyüdüğü bir dünyada yaşıyoruz. Sadece kurum içinde üretilen veriyi değil, kurum dışında, müşterilerin ve hatta rakiplerin ürettiği veriyi de analiz edip anlamlı veriye dönüştürmek başarının yeni anahtarı. Bu güçten faydalanmak isteyen kurumlar için bulut bilişim ve mobilite birinci yatırım önceliği.

Perakende, elbette dijital dönüşümün yoğun olarak etkisini gösterdiği sektörlerden. Bugün artık şirketler; müşterileri, tedarikçileri ve operasyonları hakkında trilyonlarca bayt büyüklüğünde veri elde ediyor. Cihazlarda bulunan birbirine bağlı milyonlarca sensör, veriyi algılıyor, yaratıyor ve iletiyor. Çoklu ortam ve sosyal ağlardaki veri yakalanıyor, iletiliyor, kümeleniyor, depolanıyor ve analiz ediliyor. Bu muazzam veri büyüklüğü ve çeşitliliği, kurumlara dijitalleşme için kullanılabilecek eşsiz bir araç sunuyor. Biz de Vodafone Türkiye olarak müşterilerimizin hem mağazalarımızın kendisinde dijital dünyanın ihtiyaçlarına yanıt verirken hem de büyük veri olanaklarıyla veya sosyal medya üzerinden satış sonrası hizmetler veriyoruz."