Operasyonel maliyetler düşüyor

Bireysel ve kurumsal alanda sayısız ekonomik aktivitenin yürütülmesinde kritik işleve sahip olan bankacılık sektörü, dijitalleşmeye en hızlı ayak uyduran sektörlerin başında geliyor. Dijitalleşme konusunda önemli yatırımlara imza atan DenizBank’ın genel müdürü Hakan Ateş sürdürülebilir büyüme ve kârlılık için dijitalleşmenin şart olduğunu söylüyor.

Bugün bankacılık işlemlerimizin büyük kısmını telefonlarımız aracılığıyla kolaylıkla gerçekleştirebiliyoruz. Telefonlarımıza ufak bir dokunuşla hesap açabiliyor, ödemelerimizi anında gerçekleştirebiliyor ve hatta yatırım yapabiliyoruz. Kullanıcılara tüm bu süreçlerin eksiksiz olarak ulaştırılması, bankacılık sektörünün önemli bir dijital dönüşüm gerçekleştirebildiğinin en açık göstergesi oluyor.

Bugün 1,2 milyar olan akıllı telefon sayısının 2020 yılında 6 milyara çıkması beklenirken, KPMG 2019 sonunda mobil bankacılık kullanıcılarının 2013’e göre 3 kat artarak 1,8 milyar kişiye ulaşacağını tahmin ediyor. Bankacılık sektöründeki gelişimi ve dönüşümün etkilerini dijital dönüşümün sektördeki öncü oyuncularından DenizBank örneğiyle ele alalım. DenizBank Genel Müdürü Hakan Ateş’in verdiği bilgiler bankacılık sektöründe dijitalleşmenin rolüyle ilgili önemli ipuçları veriyor.

Hakan Ateş: "Mevcut müşterilerimizin hayatlarının, buna bağlı olarak alışkanlıklarının, beklentilerinin ve tercihlerinin nasıl değiştiğini açıkça gözlemleyebiliyoruz. Bana göre dijital bankacılık, yeni nesil müşteri ihtiyaçları
doğrultusunda, müşterinin bulunduğu yere odaklanarak, müşterilere kişiselleştirilmiş
dijital finansal hizmetler sunabilme fırsatı anlamı taşıyor."

Bankacılık işlemleri artık dijitalleşti

"Dijitalde doğru stratejileri uygulayıp, doğru ürünler geliştiren bankalar, kârlarını artırabildikleri gibi aynı zamanda müşterilerine daha fazla katma değer yaratacak aksiyonlar alabiliyor. DenizBank olarak bizler de geliştirdiğimiz dijital ürünleri şube dışı birçok noktada kullanıyoruz. Tüm dijital ürünlerimizle müşterilerimizin ihtiyaçlarını yerinde ve kolaylıkla karşılayabiliyoruz.

Örneğin, direkt bankacılık kanalımız dijitaldeniz.com ile sunduğumuz kredi ve mevduat ürünlerimizi müşterilerimizi evlerinde veya iş yerlerinde ziyaret ederek kullandırıyoruz. Aynı zamanda dijitalleşen müşterimizin diğer tüm finansal ihtiyaçlarını mobil uygulamalarımız aracılığıyla karşılamayı hedefliyoruz. Bankacılık işlemlerinin hemen hemen hepsinin mobilden yapılmasına olanak sağlayan mobil bankacılık uygulamamız, bankacılığın en sosyal halini sunduğumuz yeni Yihu uygulamamız, fiziki cüzdanlarımızın yerine geçen, para ve kart taşımamıza gerek bırakmayan yenilikçi fastPay ve tüm uygulamalarımızı içinde barındıran inovatif Deniz Kabuğu uygulamalarımız, dijitalde müşterilerimize benzersiz ve mükemmel deneyimler yaşatıyor."

Önümüzdeki 5-6 senede bankalar dijital üzerinden gelirlerini yüzde 30 artırabilecek, maliyetlerini ise yüzde 20-25 azaltabilecek.

Şube sayısı azalacak

"Dijital dönüşüm süreciyle birlikte bankacılıktaki işlemlerin önemli bir kısmı dijital kanallara taşınırken şubelerin üzerindeki işlem yükü ve maliyetler çok büyük ölçüde ortadan kalkmaya başlıyor. Böylelikle önümüzdeki yıllarda şube sayısında büyük ölçüde azalma yaşanacak, fakat şubelere olan ihtiyaç tamamen ortadan kalkmayacak. Şube çalışanları artık müşterilerinin neredeyse tamamına yakınını göremiyor olacak. Müşterilerine dijital kanallardan ulaşacaklar. Şube sayısı çok daha sınırlı sayıda olacak,
fakat bu şubeler müşterilerin sadece işlemlerini yaptırmak için ziyaret ettiği yerler değil, daha aktif ve etkili şubeler olarak çalışacak. Şubeler var olmaya devam edecek, ancak daha çok finansal danışmanlık hizmeti veren yerlere dönüşecek.

Mobil bankacılıktan sosyal bankacılığa, dış müşteriden iç müşteriye kadar çok geniş bir mobil ürün yelpazemiz bulunuyor. 2012’de dijital bankacılık bölümümüz kurulduğundan beri dijitaldeki en temel stratejimiz her zaman için ’müşterimizin olduğu yerde olmak.’ Bu nedenle dijitalleşen müşterimizin her türlü ihtiyacını mobil uygulamalarımız aracılığıyla karşılamayı hedefliyoruz.

Dünyada ilk olarak bizim geliştirdiğimiz Facebook şubesiyle sosyal bankacılığa ne kadar önem verdiğimizi geçtiğimiz yıllarda vurgulamıştık. Gelişen sosyal mecralar, müşterilerimizin hızla dijitalleşmesi ve sosyal etkileşimlerinin artması, bizim bu alanda daha farklı ürünler tasarlama hevesimizi artırdı."